top of page

Een pedagogische studiedag... omdat ook leerkrachten willen bijleren

Terwijl leerlingen vrijaf hebben, kwamen meer dan 100 leerkrachten, studiemeesters en administratief personeel samen om zich te buigen over enkele vragen. Digitaal onderwijs, Artificiële Intelligentie en leren ?

Een gedwongen, een gearrangeerd, een romantisch of een verstandshuwelijk ?

Of is er misschien toch een liefdevolle verhouding mogelijk? De dag begint traditioneel met het zingen van een lied. Dit jaar waagden we ons aan het jaarlied. Daarna luisterden we naar neuropsychiater Dr. Theo Compernolle, die ons beklijfde tijdens een uiteenzetting van BrokkelBrein naar Focus. Het wetenschappelijk onderzoek is glashelder: altijd verbonden kunnen zijn, is fantastisch voor het leren, maar altijd verbonden zijn is er een ramp voor. Ons denkbrein kan niet multitasken. Punt. De continue interrupties leiden tot een versnipperde aandacht, een brokkelbrein en een rampzalig verlies van intellectuele productiviteit, creativiteit, geheugen en een toename van stress.

De oplossing is dat kinderen én volwassenen leren “blokken”, batch-tasken, waarbij denkwerk, zoals leren, beschermd wordt tegen alle interrupties. Op die manier krijg je een perfecte synergie tussen ons verbazende brein en onze prachtige technologie.

Na een lekkere maaltijd en een sportief uurtje mochten we Lode Lauwaert (1981), docent techniekfilosofie en ethiek aan de KU Leuven, ontvangen. Zijn onderzoek en onderwijs gaan over technologie en AI vanuit de domeinen ethiek, cultuurfilosofie en sociale filosofie. Hij vergastte ons met een filosofische blik op technologie en artificiële intelligentie.




Comments


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page